جاده های پلاستیکی در هند
هند از ضایعات پلاستیکی برای ساخت جاده ها استفاده می کند. این جاده ها بسیار محکم و مقاوم هستند. برای اولین بار در خیابان جامبولیان از این نوع پوشش استفاده شده است.
علی رغم وجود شرایط خاص آب و هوایی و باران های موسمی شدید در هند، پس از سال ها استفاده از این جاده ها، هنوز چاله و چوله ای مشاهده نشده است.
هم اکنون هند بیش از ۳۳۷۰۰ کیلومتر جاده پلاستیکی دارد. برای ساخت هر کیلومتر از این نوع جاده ها تقریبا یک میلیون قوطی پلاستیکی استفاده شده و معادل یک تن آسفالت صرفه جویی می شود. هزینه این نوع جاده ها نسبت به جاده های معمولی ۸ درصد کمتر است.
آیا کشور ما برنامه ای برای استفاده از ضایعات پلاستیکی دارد؟؟
این نوع جاده ها به طور چشمگیری باعث کاهش هزینه و زمان ساختوساز و همچنین افزایش طول عمر جادهها خواهد شد.
از مزایای بالقوه این جادههای کاملا پلاستیکی، میتوان به دوام بهتر جادهها در دماهای شدید منفی 40 درجه و مثبت 80 درجه سانتیگراد و مقاومت بهتر آنها در برابر خوردگی اشاره کرد. همچنین این پوششها تا سه برابر بیشتر از آسفالت دوام آورده و نیاز به تعمیر را به حداقل میرسانند.
از آنجایی که میتوان بخشهایی از جاده را از پیش ساخته و به شکل یک قطعه در ماسه نصب کرد، سازندگان مدعی هستند که زمان جادهسازی میتواند از چندین ماه به چند هفته کاهش یابد. همچنین مواد تولیدکننده آن سبکتر بوده و میتواند کنترل بهتری روی سفتی جاده و زهکشی آب داشته باشد.
در حالی که در آسفالت نیز از برخی مواد بازیافتی همچون لاستیکها، شیشه و ضایعات کورهها استفاده میشود پیشبینی میشود این روش موجب کاهش بسیار زیاد انتشار گاز دیاکسیدکربن و کاهش انتشار گازهای حاصل از حملونقل شود.
منبع: سرویس علمی ایسنا
سید حسین سجادی فر ✅رسانه اقتصادی اجتماعی دورنمای اقتصاد