شماره ثبت در ارشاد: 83160

رسانه اقتصادی و اجتماعی دورنما

EcoViews.ir Logo

اهداف توسعه پایدار | هدف 4 – آموزش با کیفیت

آموزش رکن اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی است. یک کشور بدون آموزش می‌تواند به سرعت فقیر شود و از مردم آن در جهت اهداف حزبی و گروهی سوء استفاده شود.

در فقدان آموزش سلامت مردم به خطر می‌افتد و توانایی حفاظت از خود و خانواده نیز کاهش می‌یابد

هدف 4 آموزش با کیفیت

 از سال 2000، پیشرفت‌های عظیمی‌در دستیابی به هدف آموزش ابتدایی همگانی صورت گرفته است. نرخ کل ثبت نام در مناطق در حال توسعه در سال 2015 به 91 درصد رسید و تعداد کودکانی که به مدرسه دسترسی ندارند در سراسر جهان تقریباً به نصف کاهش یافته است.

 همچنین افزایش چشمگیری در نرخ باسوادی وجود داشته است و اکنون تعداد دختران حاضر در مدرسه بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ است.

 اینها همه موفقیت‌های چشمگیر هستند. البته باید بیان کرد پیشرفت در برخی از مناطق در حال توسعه به دلیل سطح بالای فقر، درگیری‌های مسلحانه و سایر شرایط اضطراری دشوار بوده است.

در غرب آسیا و شمال آفریقا، درگیری‌های مسلحانه مداوم شاهد افزایش تعداد کودکان خارج از مدرسه بوده است. این یک روند نگران‌کننده است.  کودکان از سنین پایین جذب این گروه‌ها شده و خشونت جای آموزش و تحصیل را می‌گیرد.

 فقر عامل مهمی در کاهش سطح آموزش کشورها

در حالی که کشورهای جنوب صحرای آفریقا بیشترین پیشرفت را در ثبت نام مدارس ابتدایی در میان تمام مناطق در حال توسعه داشته است؛ یعنی از 52 درصد در سال 1990، تا 78 درصد در سال 2012

اما هنوز چالش‌ها و خلاء‌های زیادی در این زمینه وجود دارد. کودکانی که از فقیرترین خانواده‌ها هستند تا چهار برابر بیشتر از خانواده‌های ثروتمند ناگزیر به ترک مدرسه می‌شوند.

کودکی که مدرسه می‌رود نیازمند صرف هزینه است از طرفی هزینه فرصت درس خواندن او در مدرسه معادل کارهای  زیادی مثل انجام فعالیت‌های کشاورزی برای تامین درآمد خانواده است

علاوه براین تفاوت بین مناطق روستایی و شهری نیز همچنان بالاست.

اهمیت آموزش با کیفیت برای همه

دستیابی به آموزش فراگیر و باکیفیت برای همه، این باور را مجدداً تأیید می‌کند که آموزش یکی از قوی‌ترین و اثبات شده‌ترین ابزارهای توسعه پایدار است.

 این هدف تضمین می‌کند که تا سال 2030 همه دختران و پسران مدارس ابتدایی و متوسطه را به‌صورت رایگان بگذرانند.

 همچنین هدف آن فراهم کردن دسترسی برابر به آموزش‌های حرفه‌ای مقرون به صرفه، حذف تفاوت‌های جنسیتی و طبقات ثروت، و دستیابی به دسترسی همگانی به آموزش عالی با کیفیت است.

اهداف آموزش با کیفیت | اهداف توسعه پایدار (2030)

تا سال 2030، اطمینان حاصل کنید که همه دختران و پسران آموزش ابتدایی و متوسطه رایگان را در شرایطی عادلانه و با کیفیت به پایان می‌رسانند

تا سال 2030، اطمینان حاصل کنید که همه دختران و پسران به رشد، مراقبت و آموزش پیش‌دبستانی با کیفیت دسترسی دارند تا برای آموزش ابتدایی آماده باشند.

تا سال 2030، تضمین دسترسی برابر برای همه زنان و مردان به آموزش فنی، حرفه‌ای و عالی، از جمله مراکز دانشگاهی، مقرون به صرفه و با کیفیت.

تا سال 2030، تعداد جوانان و بزرگسالانی که دارای مهارت‌های مرتبط، از جمله مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، برای اشتغال، مشاغل مناسب و کارآفرینی هستند، به‌طور چشمگیری افزایش یابد.

تا سال 2030، نابرابری‌های جنسیتی در آموزش را از بین ببرید و دسترسی برابر به تمام سطوح آموزش و آموزش حرفه‌ای را برای افراد آسیب‌پذیر، از جمله افراد دارای معلولیت، افراد بومی‌و کودکان در موقعیت‌های آسیب‌پذیر تضمین کنید.

تا سال 2030، اطمینان حاصل کنید که همه جوانان و بخش قابل توجهی از بزرگسالان، اعم از زن و مرد، به سواد و حساب و کتاب، دست می‌یابند.

تا سال 2030، اطمینان حاصل کنید که همه محصلین به دانش‌ها و مهارت‌های توسعه پایدار شامل : آموزش برای توسعه پایدار و سبک زندگی پایدار، حقوق بشر، برابری جنسیتی، ترویج فرهنگ صلح و عدم خشونت، جهانی شهروندی و قدردانی از تنوع فرهنگی و سهم فرهنگ در توسعه پایدار، دست یابند

ایجاد و ارتقاء امکانات آموزشی که به کودکان، ناتوانی‌ها و جنسیت حساس است و محیط‌های یادگیری ایمن، غیرخشونت آمیز، فراگیر و موثر را برای همه فراهم می‌کند.

تا سال 2030، افزایش قابل توجهی عرضه معلمان واجد شرایط، از جمله از طریق همکاری بین‌المللی برای آموزش معلمان در کشورهای در حال توسعه، به ویژه کشورهای کمتر توسعه یافته و کشورهای جزیره‌ای کوچک در حال توسعه.

آمار مربوط به وضعیت آموزش در سطح جهان

در کشورهای در حال توسعه از هر 4 دختر یکی از (25 درصد) از رفتن به مدرسه محروم است.

در کشورهای در حال توسعه از هر 4 دختر یکی از (25 درصد) از رفتن به مدرسه محروم است.


50 درصد از کودکانی که در سنین پایه و آموزش ابتدایی بوده و از مدرسه محرومند در کشورهایی زندگی می‌کنند که در آن‌ها درگیری‌های داخلی وجود دارد مثل سودان

50 درصد از کودکانی که در سنین پایه و آموزش ابتدایی بوده و از مدرسه محرومند در کشورهایی زندگی می‌کنند که در آن‌ها درگیری‌های داخلی وجود دارد مثل سودان


103 میلیون از جمعیت جوان دنیا هم‌چنان بی‌سواد کامل هستند که 60 درصد آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند


میزان ثبت نام برای مدارس ابتدایی 2022
آمار کودکان محروم از رفتن به مدرسه 57 میلیون
share-of-students-in-early-primary-education-achieving-minimum-math-proficiency-2010-2015
سهم دانش‌آموزان دوره ابتدایی در کسب حداقل مهارت خواندن، 2010-2015
درصد دانش‌آموزانی که در پایه‌های ابتدایی آموزش ابتدایی (2 یا 3) به حداقل سطح مهارت در خواندن دست می‌یابند. حداقل سطح مهارت در خواندن و ریاضیات طبق هر ارزیابی تعریف می شود. داده ها باید با احتیاط تفسیر شوند زیرا ارزیابی های مختلف قابل مقایسه نیستند.

منابع:

سازمان ملل متحد

برنامه توسعه سازمان ملل

بدون دیدگاه on اهداف توسعه پایدار | هدف 4 – آموزش با کیفیت

یک دیدگاه بنویسید