نویسنده مقاله: آقای یاکوب بلومه – نشریهی “هندلزبلات” 13آوریل2021
برگردان: وحید مشیرنیا
ABB (یک شرکت چند ملیتی سوئدی-سوئیسی است که دفتر مرکزی آن در زوریخ ، سوئیس قرار دارد. فعالیت این شرکت عمدتا در زمینه های رباتیک ، نیرو ، تجهیزات الکتریکی سنگین و فناوری های اتوماسیون فعالیت است) می خواهد موتورهای الکتریکی پرمصرف در صنعت را جایگزین کند – وضعیت اقلیم یکی از ذینفعان خواهد بود

میلیونها موتور الکتریکی، تسمه نقالهها یا پمپها را در صنعت به حرکت درمیآورند. بسیاری از آنها انرژی را هدر میدهند. شرکت سوئیسی ABB بازار میلیارد دلاری را حس میکند.
زوریخ – موتورهای الکتریکی در بخشهایی که تاکنون بهندرت مورد استفاده قرار گرفتهاند مورد توجه بسیاری قرار میگیرند: به عنوان مثال در صنعت خودروسازی. اما صرفاً با جایگزینی موتورهای بنزینی و دیزلی نمیتوان مقدار زیادی CO2 صرفهجویی کرد.
همچنین در کارخانههایی که همیشه از موتورهای الکتریکی برای راهاندازی تسمه نقالهها، فنها یا پمپها استفاده میشده است ، امکان صرفهجویی بسیار زیادی وجود دارد.
مورتن ویرود، عضو هیات مدیره و رئیس فنآوری پیشرانه در گروه صنعتی ABB سوئیس تخمین میزند که 300 میلیون موتور الکتریکی در ساختمانها و کارخانههای سراسر جهان نصب شده است. به گفته ABB، حدود 70 درصد برق مصرفی شرکتهای صنعتی را موتورهای محرک الکتریکی مصرف میکنند.

به همین دلیل است که اگر موتورهای الکتریکی بعضاً منسوخ شده با موتورهای کارآمد و جدید جایگزین شوند، میتوان ده درصد در مصرف برق جهانی صرفه جویی کرد.
ویرود در گفتگو با نشریهی “هندلزبلات” میگوید: “سبزترین انرژی ، انرژی است که حتی به آن نیازی هم نباشد.”
نمایشگاه هانوفر که از روز دوشنبهی همین هفته (23 فروردین 1400) آغاز به کار کرده است، یک نمایشگاه بین المللی صنعت، فنآوری و فنآوری اطلاعات است و همزمان بر این پرسش متمرکز است که چگونه صنعت میتواند در آینده از منظر حفظ اقلیم، خنثی تولید کند؟
ویرود متقاعد شده است که این کار بدون استفاده از موتورهای الکتریکی کارآمد و با راندمان بالا در تسمههای نقاله یا سیستمهای تهویه مطبوع کارساز نخواهد بود.
مدیر ABB برای پیشبرد رشد در بخش موتورهای الکتریکی کارآمد، به سه ستون متکی است.
تمام موتورهای الکتریکی باید در پایان چرخهی عمر خود با مدلهای کارآمد جایگزین شوند.
مورتن ویرود توضیح میدهد، جایی که ارزش جایگزینی ندارد، نصب یک کنترلدرایو میتواند انرژی زیادی را صرفهجویی کند؛
زیرا هنوز هم از موتورهای الکتریکی نسبتاً ساده در بسیاری از کارخانههای صنعتی استفاده میشود، به عنوان مثال در کمپرسور سیستمهای خنک کنندهی بزرگ یا در آسیابهایی که سنگ آهن را خرد میکنند.
کمیسیون اتحادیه اروپا قصد دارد در استفاده از موتورهای الکتریکی، در مصرف انرژی صرفهجویی کند
این موتورها معمولاً با سرعت ثابت کار میکنند – بهطوری که حداکثر توان مورد نیاز همیشه در دسترس است، حتی در مواقعی که این توان بهطور کامل استفاده نمیشود.
ویرود میگوید: “این انرژی بیهوده هدر میرود.” کنترلدرایو امکان ترمز دور موتور در صورت عدم نیاز را فراهم میکند. این موضوع میتواند تا 50 درصد از مصرف انرژی مورد نیاز پمپها، کمپرسوها و فنها را صرفهجویی کند.
ستون سوم در استراتژی رشد ویرود، خدماتی از جمله مشاورهی جامع صرفهجویی در مصرف انرژی برای مشتریان صنعتی و ابزارهای نگهداری دیجیتال برای موتورهای الکتریکی است.
مدیر ABB این را “مچبند ماشینها” مینامد. این نام در مقایسه با مچبندهای محبوب تناسب اندام انتخاب شده است.

ABB سالهاست که این محصولات را در سبد محصول خود دارد. فنآوری پیشرانه در حال حاضر یکی از درآمدزایان ABB است.
این بخش با فروش حدود 6.4 میلیارد دلار تقریباً 23 درصد از کل فروش را شامل میشود اما حدود 31 درصد از درآمد خالص، البته بدون در نظرگیری بهره و استهلاک.
اما آنچه جدید است این است که اکنون از سوی سیاستگذاران کشورها، فشار بر روی شرکتها افزایش مییابد.
یک الزام جدید اتحادیهی اروپا برای موتورهای الکتریکی از ماه ژولای 2021 لازمالاجرا میشود. مقررات کارآیی انرژی برای موتورهای الکتریکی با درنظرگیری پیامدهای زیست محیطی در هنگام طراحی (Eco-Design) تعمیم یافته است و شامل موتورهای الکتریکی کوچک و بسیار بزرگ نیز میشود که تحت قوانین قبلی نبودهاند.

- طبق ادعای کمیسیون اتحادیهی اروپا، سالانه 110 تراواتساعت برق باید صرفهجویی شود که این مقدار با کل مصرف برق در کشور هلند مطابقت دارد.
- کمیسیون اتحادیهی اروپا محاسبه میکند که می توان از انتشار 40 میلیون تن CO2 جلوگیری کرد و هزینههای انرژی خانوارها و صنایع را تا سال 2030 تا 20 میلیارد یورو کاهش داد.
ویرود مدیر ABB تایید میکند که پتانسیل صرفهجویی در هزینهها برای مشتریان صنعتی بسیار زیاد است. در نگاه اول، موتورهای الکتریکی کارآمدتر یا کنترلدرایوها نسبت به نگه داشتن موتورهای قدیمی گرانترند اما: “این سرمایهگذاری معمولاً پس از یک سال یا حتی چند ماه جبران میشود.”

با این وجود ، همکاران وی مجبورند بارها و بارها فعالیت متقاعدسازی را انجام دهند. وی مشاهده میکند: “بسیاری از شرکت ها به جای اینکه کل هزینهها را درنظر بگیرند، سعی میکنند قیمت خرید را پایین نگه دارند.” در شرکتهای بزرگ اغلب، سرمایهگذاریها و هزینههای جاری در ردیف بودجههای مختلف قرار دارند و بههمین خاطر با هم درنظر گرفته نمیشوند.
اما مقررات اتحادیه اروپا که طی چند ماه آینده سختگیرانهتر میشود، احتمالاً شرکتهای بیشتری را مجبور به اقدام میکند. ویرود همچنین رشد چشمگیر و “حاشیه بهتر سود” در میان مدت را پس از کاهش جزئی فروش در بخش خود در سال گذشته انتظار دارد. او ادغامهای شرکتی را رد نمیکند با این حال مدیر ABB بر روی “راهحلهای کوچکتر راهبردی مثلاً در حوزهی نرمافزار” حساب میکند.
مرجع
برگردان : وحید مشیرنیا