شماره ثبت در ارشاد: 83160

رسانه اقتصادی و اجتماعی دورنما

خطاهای شناختی ” توهم بدن شناگر” | درس‌هایی از اقتصاد رفتاری


اختصاصی دورنمای اقتصاد

مرتضی زارع


توهم بدن شناگر یکی از خطاهای ما در شناخت صحیح عوامل بوجود آمدن پدیده‌ها است. از مسیر همین خطای ما تولیدکنندگان در بازارهای مختلف کالا و خدمات، درآمدهای هنگفتی کسب می‌کنند.

توهم بدن شناگر زمانی رخ می‌دهد که در فرآیند تصمیم‌سازی خود، عوامل اصلی انتخاب را با نتایج اغواکننده اشتباه بگیریم.


مفهوم خطای توهم بدن شناگر

فرض کنید من به دنبال ساختن اندام زیبا و بدنی خوش فرم هستم. چند تن از دوستان رشته شنا را معرفی می‌کنند.
بعد از مدتی تمرین مستمر در رشته شنا، نهایتا به فرم ایده‌آل بدن و اندامی‌ خوش‌فرم می‌رسم.


حال کسی از من بپرسد چگونه می‌توانم به اندامی‌ زیبا و تراشیده برسم؟


بدون درنگ و تامل به او می‌گویم مطمعنا ورزش شنا

ببین این ورزش با بدن من چه کرد

بیا عکس‌های 2 سال پیش مرا ببین، می‌بینی چقدر تغییر کردم…


در اینجا یک خطای شناختی مهم را مرتکب شدم که بسیاری از شرکت‌ها با استفاده از همین خطای ذهنی مردم، سود بالایی را نصیب خود کرده‌اند.

علت داشتن اندام مناسب در نتیجه ورزش شنا بوده یا استعداد ذاتی بدن؟


تحقیقات نشان می‌دهد اگرچه ورزش شنا برای شکل‌دهی اندام زیبا کارآمد است اما داشتن استعداد در این زمینه مهم‌ترین عامل است.

خطایی که توهم بدن شناگر به آن اشاره دارد، تحلیل نادرست علیت وقایع است. چون دیگری با ورزش شنا موفق شد، بقیه هم می‌توانند؛

اما پاسخ حقیقی این است هر کسی برای ورزشی ساخته شده، هر کسی استعدادی دارد که در ورزشی خاص شکوفا می‌شود و نباید مقوله داشتن اندامی‌ خوش‌فرم را به ورزش شنا محدود کرد

خطای توهم بدن شناگر چیست؟

هرگاه ما در ارزیابی و فرآیند تصمیم‌گیری خود، عوامل انتخاب را با نتایج اشتباه بگیریم در دام خطای بدن شناگر گرفتار شده‌ایم.


“توهم بدن شناگر” زمانی رخ می‌دهد که عوامل انتخاب را با نتایج اشتباه بگیریم. مردم فکر می‌کنند فقط با تمرین سخت می‌توانند بدن یک شناگر را بدست آورند. با این حال، بسیاری از شناگران بدن خود را بواسطه تمرین‌های سخت و طاقت‌فرسا این‌چنین پرداخته نکرده‌اند، بلکه با شناخت صحیح استعداد ذاتی و ژنیتیکی خود ورزش شنا را به‌درستی برای این کار انتخاب کرده‌اند؛ باید گفت نحوه طراحی بدن آن‌ها عاملی حاصل از انتخاب است و نه نتیجه فعالیت آن‌ها.

کلاس‌های انگیزشی و بازار تولید ثروت چندبرابری | توهم بدن شناگر


به شخصه خود به بسیاری از قوانین حاکم در کتاب‌های ارزشمند انگیزشی همچون قانون جذب، قدرت ذهن، اثر مرکب و.. اعتقاد دارم و پرواضح منطق حاکم بر آن را می‌پذیرم اما هیچ کس نمی‌تواند بگوید چون دیگران به این وسیله به ثروت چندبرابری و موفقیت و خوشبختی رسیدند شما هم همین مسیر را تقلید کنید تا به جایگاه او برسید.

ابزار موفقیت را بشناسید نه روش تقلید کردن


بله می‌توان از قوانین حاکم بر جنبه‌های مختلف زندگی و ذهن به‌درستی بهره برد، به خودآگاهی رسید و بعد از شناخت صحیح خود و واکاوای استعداد ذاتی، به یکی از موفق‌ترین افراد تبدیل شد. اما نباید ساعت‌های ارزشمند زندگی خود را پیوسته به تقلید کورکورانه از فردی خاص محدود کنیم که بتوانیم شبیه آن شویم و مثلا پول‌دار شویم.



این همان خطای توهم بدن شناگر است. نتایج کار این افراد عامل انتخاب شما برای مسیر زندگی نیست بلکه شناخت عوامل اصلی موفقیت آن‌ها ابزار موفقیت شما در زندگی خواهد بود.


به زبان ساده نباید به صورت مستمر وقت و انرژی خود را برای یادگیری در هر زمینه‌ای که دیگران توصیه می‌کنند هدر دهیم. باید یاد بگیریم هوشمندانه و آگاهانه عوامل اصلی موفقیت آن‌ها را بیابیم و ابزاری برای انتخاب خود کنیم.
تلاش نکنید که در کارهای بسیاری که استعداد کمی دارید اما دیگران آن را توصیه می‌کنند، قدری حرفه‌ای شوید، بلکه بکوشید در کاری که ذات و استعداد آن در شما نهفته است حرفه‌ای شوید؛ این همان نقطه تمایز شما در مسیر موفقیت است.

دوره های آموزشی و انگیزشی و خطای توهم بدن شناگر
از دوره‌های آموزشی و انگیزشی در زمینه موفقیت، سلامت روح و روان، پول و ثروت و.. به خودشناسی و ابزارسازی برسید نه اتلاف وقت و تقلید از دیگران


بنابراین هنگام مطالعه مقالات و دیدن دوره‌ها و مرور زندگی افراد موفق و پول‌دار ، با دقت ریشه‌های موثر این مسیر را مطابق با زندگی خود بیابید، و همچون ابزاری مفید در انتخاب‌های خود بکار بندید. نگویید فلانی این را گفته و من هم همان را تکرار می کنم تا شبیه آن شوم!


لوزام آرایشی و بهداشتی و خطای توهم بدن شناگر


در این مقوله شرکت‌ها رفتار جامعه و اهمیت موضوع زیبایی بین مردم را به دقت رصد می‌کنند. فردی که زیبایی لازم را دارد و پوستی سازگار با محصول آن‌ها دارد انتخاب می‌کنند.


کمپین‌های تبلیغاتی آن‌ها از این ترفند استفاده می‌کنند تا ما را به خرید برندهایشان ترغیب کنند. ابتدا مدلی انتخاب می‌شود که از قبل جذاب بوده و پوستی سازگار با محصول مورد نظر دارد. سپس، او را تیره می‌کنند و با آرایش غیرجذاب جلوه می‌نمایند. در نهایت، او با استفاده از کرم جادویی که توسط برند خاص به بازار عرضه شده است نشان داده شده است! مدلی جذاب با پوستی شیشه‌ای و درخشنده.

جادوی محصولات آرایشی یا خطای توم بدن شناگر


خطای توهم بدن شناگر و تبلیغات محصولات


تحقیقات نشان می‌دهد که نیمی ‌از کمپین‌های تبلیغاتی در این زمینه از خطای توهم بدن شناگر بهره می‌برند


در زمینه بدن‌سازی و بسیاری از محصولات موثر بر بدن و شرایط زندگی، خطای توهم بند شناگر ابزاری مفید برای جذب تقاضای حداکثری است.


در تمامی این تبلیغات بیننده ار مسیر صحیح شناخت عوامل اصلی پدیده دور شده، و تنها با دیدن نتایج خیره‌کننده در پیام تبلیغاتی تصمیم به خرید می‌گیرد.

نظر شما